Saturday, February 19, 2011

Ketua Menteri Sarawak Yang Kedua


Penghulu Tawi Sli, 54 tahun mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri Sarawak yang kedua di hadapan Gabenor Sarawak Tun Abang Haji Openg di Astana Sarawak Kuching pada 24 September 1966. Penghulu Tawi Sli merupakan Ketua Menteri Sarawak yang kedua selepas Stephen Kalong Ningkan. Sebelum beliau dilantik sebagai Ketua Menteri Sarawak, beliau memegang jawatan sebagai Ahli Majlis Undangan Negeri yang mewakili parti PESAKA sejak pilihanraya 1963.

Beliau dilahirkan di Lingga dalam Bahagian Kedua Sarawak pada tahun 1934, dan merupakan seorang yang berpengalaman luas. Beliau juga pernah bertugas sebagai guru, pegawai kerani, penulis petisyen dan pada tahun 1963 beliau dilantik sebagai Penghulu Simanggang. Perlantikan beliau sebagai Ketua Menteri Sarawak yang baru dalam tahun 1966 tidak syak lagi memang kena pada tempatnya memandangkan pengalaman, ketokohan dan sikap sederhana beliau dalam berpolitik.

Penghulu Tawi Sli memegang jawatan Ketua Menteri Sarawak sehingga 1970. Beliau mengundur dari arena politik pada tahun 1974 dan menceburi bidang perniagaan selepas itu.

6 comments:

  1. bagus..budak zaman sekarang banyak yang tidak kenal sejarah.....

    ReplyDelete
  2. Smoga jasa beliau tetap kita kenang sehingga akhir hayat kita. idup sarawak

    ReplyDelete
  3. Beri informasi berguna, agar tak sesat dalam cahaya, kerana kalau kita angguk2 saja, orang senang pijak kita punya kepala!!!

    ReplyDelete
  4. thanks for writing about my grandfather history.. jarang org mok tauk psl nya..

    ReplyDelete
  5. yes...kita mesti appreciate sejarah negeri sarawak....your grandfather is part of it....you should be proud...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...